Как работает рейтинг в доте 2
Перейти к содержимому

Как работает рейтинг в доте 2

  • автор:

Рейтинговая игра в Dota 2 и все о ней — Быстрый гайд

Рейтинговая игра в Dota 2

В Dota 2 существует соревновательный режим с ранговой системой и рейтингом для всех участников. Доступен он всем игрокам, выполнившим определенные действия. А для повышения рангов нужно лишь побеждать в рейтинговых матчах. Подробнее обо всем, что связано с рейтинговыми играми в Дота 2, читайте ниже.

Открытие доступа к рейтинговым играм Dota 2

В настоящий момент в Dota 2 создано ограничение для новых аккаунтов, которое запрещает им играть в рейтинговые матчи. Чтобы снять его, необходимо отыграть минимум 100 часов в любых не рейтинговых групповых режимах (например, обычный All Pick или Turbo). Счетчик часов будет доступен вам в окне « Рейтинговая игра ».

Рейтинговая игра

Как только отыграете положенное количество часов, можно будет перейти к рейтинговым матчам. Но для начала вас попросят привязать мобильный телефон к своему аккаунту. Сделать это можно через окно « Рейтинговая игра ».

После успешной привязки и отыгрыша 100 часов, можно переходить к рейтинговым играм. Сначала вы будете отыгрывать 10 калибровочных матчей. По их завершению вам выдадут соответствующий ранг и MMR. Только после этого можно будет перейти к повышению собственного рейтинга.

Запуск рейтинговых игр Dota 2

Как уже было отмечено выше, запуск рейтинговых игр в Dota 2 становится доступным после отыгрыша 100 часов в обычных режимах и привязки телефона. Далее, вы можете легко играть в рейтинговые матчи. Причем для их запуска доступно сразу несколько режимов, а именно:

  1. Классический . В этом режиме каждый игрок может выбрать для себя любую роль без каких-либо ограничений. Недостатком данного режима является то, что зачастую бывает довольно сложно договориться с другими игроками за выбор определенной роли (очень много желающих поиграть за керри или мидера).
    Классический
  2. По ролям . Более удобный режим игры. Его особенность заключается в том, что каждый игрок выбирает себе роль ещё на стадии поиска игры. Таким образом, вы сразу же поделитесь на все нужные роли и не нужно будет спорить с тимейтами за мид или легкую линию. Но стоит учитывать, что для игры в данном режиме необходимо наличие специальных жетонов, которые выдаются за игру на 5 позиции или выбор сразу всех ролей.
    Подбор по ролям
  3. All Pick . Наиболее популярный режим игры в Dota 2. Здесь каждый игрок может самостоятельно выбрать своего героя. Кроме того, в самом начале можно забанить несколько персонажей (банятся случайным образом).
    All Pick
  4. Captains Mode . Этот режим больше всего подходит для команд, состоящих из 5 человек. Здесь каждой команде предлагается возможность выбрать своего капитана. Далее, начинается стадия банов и пиков. Причем выбор за всех игроков делают капитаны.
    Captains Mode
  5. Random Draft . Основная особенность этого режима заключается в том, что здесь предлагается выбор лишь из 33 случайных героев. В остальном же здесь все работает также, как и в All Pick.
    Random Draft

Как видите, для рейтинговых игр доступно не так много режимов, как для обычных матчей. Если хотите поднимать MMR в одиночку, то рекомендуем запускать All Pick по ролям, так как это наиболее удобный режим игры. Если же играете в полном пати, то можете попробовать Captains Mode, хотя в этом случае вам придется долго дожидаться начала игры (сложно найти соперников). Режим Random Draft лучше избегать, так как победа в нём во многом зависит от удачи (повезет на героев или нет). Также, рекомендуем не запускать классический режим, если играете без пати, так как в этом случае можно проиграть ещё на стадии выбора героев (из-за споров за роли).

Что делать в рейтинговых играх

Рейтинговые игры работают точно также, как и обычные. То есть в них вам нужно будет выбрать героя, роль и линию. Далее, бейте крипов, фармите вещи и делайте фраги. А как будете готовы, собирайтесь вместе с командой и заканчивайте матч сносом вражеского трона.

Единственное отличие рейтинговых матчей от обычных заключается в том, что за победу здесь начисляются очки MMR. С их помощью вы сможете повышать собственный ранг, который отображается в профиле. Также, не забывайте о том, что каждое поражение в рейтинговых матчах отнимает такое же количество рейтинга.

Ранговая система рейтинга в Dota 2

Как уже было отмечено выше, за победу в рейтинговых матчах вам будут присуждаться очки MMR. Раньше они были представлены только в виде цифр, отображающихся в профиле игроков. Сейчас же в игре присутствует ранговая система рейтинга, состоящая из следующих званий:

  1. Рекрут . Начальный ранг, соответствующий рейтингу от 0 до 610 MMR.
  2. Страж . Второй ранг, выдающийся игрокам в диапазоне MMR от 770 до 1400.
  3. Рыцарь . Для получения ранга понадобится иметь рейтинг в пределах 1540-2150.
  4. Герой . Выдается при достижении рейтинга в пределах 2310-2930.
  5. Легенда . Самый популярный ранг в игре, соответствующий значениям в 3080-3700 MMR.
  6. Властелин . Этот ранг доступен игрокам с рейтингом в 3850-4460.
  7. Божество . Престижный ранг для игроков с 4620-5420 MMR.
  8. Титан . Лучший ранг в игре, которые выдается при достижении 5500 MMR. А если повышать рейтинг дальше, то рядом с рангом появится цифра, отображающая ваше место среди лучших игроков в Dota 2.

Медали сезонного ранга

Также, отметим, что для каждого ранга в игре доступно 5 звезд, каждая из которых присуждается после нескольких побед в рейтинговых играх. Главное, не забывайте, что за поражения в MMR матчах можно потерять звезды и даже снизить свой ранг.

Как побеждать в рейтинговых матчах

Это довольно сложный вопрос, так как победа в рейтинговых матчах Dota 2 зависит от множества факторов (опыт, умение, команда, выбор героев, купленные артефакты и многое другое). Разобраться во всем этом можно лишь со временем. А сейчас дадим вам несколько советов, которые помогут повысить винрейт и увеличить MMR:

  1. Играйте на метовых героях . Побеждать в Dota 2 проще всего за тех героев, которые являются наиболее сильными в текущем патче. Ознакомиться же с ними вы можете в разделе « Тренды », который доступен всем подписчикам Dota Plus. Также, узнать о популярных героях с большим винрейтом можно через Dotabuff (сайт со статистикой всех матчей).
    Тренды
  2. Выбирайте основную роль . Побеждать в рейтинге проще всего за керри и мидеров, так как именно они вносят наибольший импакт в игру. Так что, если хотите поднять рейтинг, то не рекомендуем выбирать саппортов.
    Ролевой поиск
  3. Играйте в ролевой рейтинг . Не рекомендуем запускать поиск классической рейтинговой игры, так как в ней вам будет сложно занять желаемую роль. Кроме того, в таких матчах часто происходят споры между игроками из-за чего случаются ситуации, когда на одну и ту же роль берется сразу по несколько героев.
    Dota 2
  4. Общайтесь с командой . Dota 2 это командная игра и для победы в ней крайне важно уметь действовать совместно со своими тимейтами. Для этого здесь доступен текстовый и голосовой чат, в которых вы можете общаться и обсуждать свои действия.
  5. Делайте правильные сборки . Победа на различных героях во многом зависит о того, какие артефакты вы на них соберете. Выбрать же оптимальный итем-билд можно с помощью готовых руководств, которые легко настроить при открытии магазина в самой игре.
    Сборки

Пользуясь представленными выше советами, вы сможете значительно повысить шансы на победу. Но не забывайте, что в этой игре важен и ваш скилл (умение). Так что, если хотите побеждать как можно чаще, то нужно постоянно тренироваться и улучшать свои навыки. Для этого советуем вам смотреть реплеи, искать в них ошибки и не допускать их в будущем. Также, можно смотреть записи профессиональных игроков, тренироваться в лобби и в различных кастомных играх. Все это позволит повысить ваш скилл, благодаря чему вы будете чаще побеждать в рейтинговых матчах.

Dota 2 MMR — Ranking System Explained

Rivalry is focused on providing you with epic content that’ll bring you closer to the people that make up the pro gaming scene we all love so much.

Article updated on July 2023

Welcome to Rivalry! The best bookmaker in Dota 2. If you’re looking for how to improve your MMR and raise your Dota 2 medal, you’re in the right place! While Dota 2’s ranking system look complicated from the outset, it is incredibly similar to any other competitive game out there. Dota 2 does a great job of slowing introducing players to the ranked system, by requiring players to play 100 hours of the game before diving into competitive games.

At Rivalry, we care about you, as a player and as a bettor. In this article, we will teach you everything you need to know about how to raise your MMR (matchmaking rating) and how to raise your rank. On the Rivalry website, you can find additional information, such as news, bets, and live tracking of your favorite Dota 2 games.

WHAT IS MMR IN DOTA 2?

MMR is designed to find and pair equal opponents and teammates for fair play. Unranked games are divided into 10 modes. Ranked games are a more structured mode played by serious players. MMR is based on a single match per player. Ranked matches are played against each other and ranked games.

MMR is a score that is given based on the skill level of the player in their Dota 2 games. In addition, MMR is accompanied by a medal that will be given to you depending on how you have developed as a player after 10 qualifying games.

How is MMR calculated?

MMR is calculated based on the player’s win, losses, and stats. MMR moves up and down as the player progresses through ranked matches. It typically happens in 25-point increments, though not always, depending on the player’s MMR.

New pairing system

Dota 2 is one of the most popular Esports currently, due to its constant changes and updates which are called seasons. Currently, we are in season 5, and with that there have been many changes in terms of medal calibration and format. From now on, each role will have several MMRs and this will be associated with a medal corresponding to that user’s skill level. As you win games your medal will increase, while losing may cause it to decrease. Here are the following roles you can play:

Hard Support

Also known as position 5, its function is to assist the Safe Lane (HC) player and support them with useful items such as wards, healings, and some support items.

Soft Support

Semi support or position 4, is called the hero who is used as a support and unlike hard support, he is focused on rotation on the map, creating spaces for the HC and Midlaner to take advantage of their rivals. It is usually armed with items that help counter the initiators of the other team

Offlaner

Offlaner is the most complicated role because he goes alone in his line and his job is to have to complicate the line to the enemy’s hard carry. For the most part, initiation heroes are chosen who have a lot of life and/or regenerate it quickly.

Midlaner

This player must be the best on the team, as he will be facing another midlaner in a duel to see who gets together first. Normally, the support of position 4 is the one that most attends the mid. The role of the midlaner is mainly to assemble as quickly as possible and create spaces so that the HC can complete its items quickly.

Safe Lane

This role is performed by the HC or position 1. It has a higher priority when it comes to obtaining gold resources and experience. For this role, you usually choose heroes who although they are not very strong at the beginning of the game, end up deciding the future of the game by completing all their items and reaching the maximum level. That’s why for a hard carry to end up leading the game, his other 4 companions must create enough space for him. This role can be challenging in ranked games due to the coordination and trust in your team that it requires.

DOTA 2: RANKED GAMES AND NON-COMPETITIVE GAMES

A ranked game is a qualifying game in which, after winning or losing, you will be scored and you will go up or down the rankings according as a direct result of these games. If you’re a new player to Dota 2, you’ll have to play 100 hours of unranked games to unlock ranked games. When you complete your first 10 ranked games, you will be assigned your MMR number and medal. From there, you will start your career within the wonderful world of Dota 2. If the competitive one is not of interest to you, you will find several game modes that suit your tastes. In this article, we will detail some of the most important ones.

All Pick

All the heroes of the game will be available in this type of game so that you can choose them according to your criteria. In addition, during the first 10 seconds of the game, you can ban some heroes that will be disabled by both your team and the rival team.

All Random

In this type of game, all players will receive a certain number of heroes to choose from, while the rest will be disabled. You will have to coordinate with your team to choose the best combination of heroes available to achieve a synergy that allows you to win the game.

Turbo

This type of game is designed for those who just want to play and that the action arrives quickly, without wasting time on farming, collecting, and buying items, which in a normal game can take at least 20 minutes. Turbo games are a special type of game, in which both teams can freely choose any hero in the game, but unlike All Pick games, the collection of gold and experience is multiplied by 2. That is, if, in an All Pick mode game, the game has an average of 30 minutes, in a turbo game, in less than 15 minutes you can already be breaking the enemy ancient.

How to get your first MMR number and medal in DOTA 2

As explained above, for you to get your MMR number and medal in Dota 2 for the first time, you must calibrate your first 10 games. This means that you must play 10 ranked games, and after finishing them, an in-game algorithm will assign you an MMR number and medal according to your performance during those 10 games. This number does not change based on your performance in the game, only by wins and losses.

HOW MUCH MMR YOU EARN PER RANKED GAME

The amount of MMR you earn per ranked game has varied over time. In the latest update, Valve, the game’s creators, decided that the player will receive +30/-30 MMR for each game won/lost if played alone; while if you play as a group, the gain or loss is reduced to 25.

Below we will estimate the medal range that you will be given according to the number of MMRs you get after calibrating your first 10 games. It should be remembered that each medal is divided in turn into 5 stars, that is to say, that for you to go from Herald to Guardian, you must first raise the 5 stars of your medal.

DOTA 2 RANK TIER SYSTEMS

Dota 2’s ranking system has steadily been streamlined and changed to become further in line with other competitive games like League of Legends or Overwatch 2, with eight ranks and individual divisions for each.

Таблица рейтинга Дота 2 2023 ИЛИ сколько ммр нужно для медалей в сезоне Dota 2

Таблица рейтинга Дота 2 2023, сколько ммр нужно для медалей в сезоне Dota 2?

До новой звезды требуется 150 очков – это равноценно примерно, пяти победным играм. За выигрыш без пати дают 30 MMR, в пати – 20 MMR. За поражение снимают столько же. Чтобы забустить ммр с рыцаря до героя, понадобится 770 очков, как и с властелина до божества.

В сравнении с прошлой системой количество очков для рангов изменилось в среднем не сильно:

  • Рекрут – на 50-70 MMR больше для апа звезды.
  • Страж – на 30-100 MMR больше для апа звезды.
  • Рыцарь – на 50-100 MMR меньше для апа звезды.
  • Герой – на 20-220 MMR меньше для апа звезды.
  • Легенда – на 200-320 MMR меньше для апа звезды.
  • Властелин – на 260-400 MMR меньше для апа звезды.
  • Божество – на 180-500 MMR меньше для апа звезды.

Что такое ранг и ММР в Доте 2

ММР обозначает рейтинг игрока, заработанный в соревновательных матчах. Матчмейкинг напрямую зависит от ММР: игра будет пытаться создать матч из игроков с равным рейтингом. По результату каждой игры ММР увеличится при выигрыше и снизится в случае поражения. Количество снятых или добавленных очков находится в интервале от 20 до 30. Для участия в соревновательных матчах придется провести в Доте 2 хотя бы 100 часов.

Числовое значение ММР визуализировано в медалях, которые можно рассматривать как ранги накопления рейтинга. Всего есть 7 основных медалей, разбивающих все игровое сообщество на 7 категорий мастерства.

Для профи, вышедших за пределы Божества, Valve ввели особый ранг, Титан. В него попадают 1000 лучших игроков региона.

Примерно каждые пол года сообщество Dota 2 проходит калибровку: заработанные ранги обнуляются, после чего придется пройти 10 матчей и доказать обоснованность своего титула. Достигнутый в данных 10 матчах результат определит новый ранг игрока. В среднем во время калибровки нельзя изменить свой ММР более чем на +/- 1000 очков, но все же соотношение побед и поражений именно в данный период сильнее влияет на изменение ранга.

Таблица рангов и ММР в Доте 2

Соотношение рангов и MMR Dota 2 удобнее представлять в виде таблицы, показывающей, сколько очков рейтинга нужно для получения новой медали в Доте и перехода в следующий ранг. Над всеми медалями также видны дополнительные опознавательные знаки в виде звезд, показывающих, на каком уровне ранга находится игрок и как далеко до получения следующей медали. К примеру, над медалью Страж с 950 ММР отображено 2 звезды, а над тем же Стражем с 1450 ММР — 3 звезды. Приведенная выше таблица описывает, какой ранг какому ММР в Доте 2 соответствует в 5 сезоне.

Matchmaking and MMR

Vincent Le

A while back, ranked matchmaking was added to Dota 2. With it came some confusion and frustration when it came to understanding MMR and its implications. In this article, I’ll aim to provide a better understanding of MMR and matchmaking. I also hope to clear up some common misconceptions.

What is MMR?

Your matchmaking ranking, or MMR, is number measuring how likely you are to win a game. Although it’s a seemingly simple metric, there are a lot of misconceptions when it comes to interpreting that number. Let’s go into the different components.

Relativity

First, your MMR is based off an Elo rating system. This means that your MMR is not an absolute measure; instead, it’s a relative measure.

Let’s take an example. Suppose you know that one of the teams in a match has an average MMR of 4500. You don’t actually know anything about who’s going to win the match! If the other team has an average MMR of 3500 then it’s pretty likely that the former team will win. If instead the second team had an average MMR of 5400, it’s more likely for the second team to win.

There’s actually a mathematical formula to determine how much likelier a team is to win given the MMR difference. (This is the basis behind and Elo system.) Although not public, it’s been reverse engineered here.

MMR Gain/Loss

With every win, you’ll gain MMR. With every loss, you’ll lose MMR. Assuming that you never abandon and that your game is counted, those are the only ways to gain or lose MMR.

The amount that you gain or lose is based on how favored you were to win the game. An even game, where both teams have about the same MMR, corresponds to a 25 point change for each player (winners gain 25, losers lose 25). You gain fewer points if you win a favored game and you gain more points if you win an unfavored game.

Suppose you won an even game and had a 6/4/7 KDA. It’s decent; you’d be happy with your 25 points. But what if you finished as 9/2/20? Shouldn’t you get more points?

The answer is no. The short answer is that Elo only cares about wins, losses, and how much a team was favored.

The long answer is that measuring your game stats and factoring that into your rating is too complex. First of all, there are a lot of potential factors: kills, deaths, assists, last hits, denies, wards bought, wards placed, TPs bought, etc. And those are only the measurable stats. There are a number of other factors that are much harder to measure: map awareness, itemization, ward placement, etc. Second, it’s unclear how these factors all contribute in any particular game. Third, these factors contribute in different ways for different games! (Consider itemization for split pushing vs team pushing as an example.) So, once again, it’s too complex to measure and factor in all of these things. It all boils down to the end goal: did you win or did you lose?

Change Over Time

It’s worth noting that your MMR is expected to stay about the same until you start playing consistently better or consistently worse. When this happens, your MMR will then increase or decrease until it settles at your true rating.

Let’s take an example. Suppose you currently have 3000 MMR, but your true rating is 3500 (in other words, you should be at 3500 MMR). Assuming that every other player’s MMR is accurate, your team’s average MMR will be 100 points less than what it actually should be. In other words, you’re around 15% more likely to win than the matchmaking system calculated (and therefore you’re getting favorable odds to win points). The eventual result is no surprise: your MMR increases to around 3500.

As you play, there will be lucky or unlucky streaks of games. However, they’ll cancel each other out in the long run.

Matchmaking

Now that we’ve taken a look at matchmaking rating, let’s take a look at matchmaking itself. The main focus here is understanding the fairness of the matchmaking system and understanding why you’re paired up with your particular teammates.

Win Rate

Valve aims to create games where both teams have an equal chance of winning. MMR measures exactly that—two teams with equal average MMRs should each have a 50% chance to win a game against one another.

There are likely a lot of factors that go into Valve’s matchmaking algorithm. I don’t know them. They include factors such as server preference, language options, etc. that may not correlate as strongly with win rate. However, I believe that Valve also aims to do things such as matching similarly sized parties and matching the MMR range of the two teams.

Of course, the ability to match players into even games relies on there being enough of a player pool looking for matches at any period of time. As a result, this means that it’s likelier that your matches will be more skewed in favor of one team if there are fewer players for Valve to match you with. This could be caused by a lack of players during a particular time in the day or a lack of players at a particular skill bracket (such as over 6k MMR). Although there will be unfair games, this is compensated for by the MMR gain/loss at the end of the game, as described above.

There’s a misconception that Valve will purposely put you into an unfavored game in order to force your win rate to get closer to 50%. This is a misunderstanding of probability. Entering a game where you have a 50% chance to win doesn’t tell you who will win or lose the game. It just means that if you play many of these 50% chance games, odds are you’ll win close to half and lose close to half.

Another misconception is that your win rate and MMR are correlated. Having a 56% win rate doesn’t mean you should have a better MMR than someone with a 52% win rate. Win rate tells you how often you win, but not who you won against. You could have won a bunch of games against a team that was worse than yours, bumping up your win rate. MMR tells you the odds of you winning against a team, but doesn’t tell you who to play against. Matchmaking is what brings the two together.

Mis-rated Players

Hopefully it will seem fair that your team has a (relatively) highly rated or poorly rated player if the opposing team also has one. However, some players get upset when another player, supposedly equally ranked, plays poorly. It seems that the two MMRs shouldn’t be equal if one player is so much worse at last hitting, map awareness, buying wards, whatever.

There are two simple factors that might cause this: that player’s having a bad game or they just aren’t playing at their MMR level. A more complex factor at play is that different players with equal MMRs can excel at different portions of the game.

Having a bad game is understandable. It happens to everyone. Lapse in judgment or awareness, other external factors affecting your play, whatever. It’s unfortunate, but it happens. Everyone’s done it.

Not playing at your MMR level happens as well. If you’ve played for a while, you probably know your good heroes and your bad heroes. You probably know which roles (support, carry, mid, etc.) you prefer to play. It shouldn’t be a huge surprise that a player who only plays carry won’t be nearly as good of a support as a player that only plays support, even if the two are exactly the same MMR. A 3.5k player who only plays support is probably not playing at the 3.5k level when they go mid. Moreover, they might be trying to learn a new hero, role, or style.

The last main factor is that two equally rated players are not good at the same things. In a way, this is similar to the previous point. A player might not be good at getting last hits, but maybe they know when and where they should go to get farm. A player might be terrible at avoiding ganks, but they might be great at positioning themselves during team fights. A player who excels at ganking might play poorly in a split push game. A player who loves snowball heroes might not understand how to play from behind. Each player has their own strengths and weaknesses; learn to adjust your play style to use your strengths to help compensate for their weaknesses.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *